nuffnang.add

Tuesday 5 April 2011

selsema, demam, batuk, sakit tekak.....

Salam,

Hari ini kesihatan saya kurang memuaskan.  Hidung saya berair kerana selsema, manakala tekak terasa gatal dan perit.  Buku rawatan saya keluarkan daripada beg tangan untuk mendapatkan rawatan doktor di tingkat 1 pejabat saya.

Teringat saya kata-kata orang bijaksana bahawa seseorang tidak mengenali tanda-tanda sihat selagi dia belum ditimpa sakit.  Di antara hikmah Allah juga, Dia menimpakan cubaan berupa penyakit dan penderitaan kepada orang mukmin pada waktu-waktu tertentu, agar dia mengingat saudara-saudaranya yang ditimpa kesulitan, sehingga dia membantunya.  

"Janganlah kamu mencacimaki penyakit demam, karena sesungguhnya (dengan penyakit itu) Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran besi”

(HR. Muslim)

No comments:

Post a Comment